Dalecarlia #2

Så har då första natten tillbringats på Galaxen i Borlänge. Första hotellet jag bott på som haft den goda smaken att ha en bordsfläkt på rummet. Idag var jag uppe med tuppen, dvs om han vaknade kvart i sju. Hade nästan 30 mil framför mig, så lika bra komma iväg. Efter en sedvanlig hotellfrukost med bl.a. bacon och skramlade ägg bar det iväg på den tur som planerats kvällen innan. Styrde kosan västerut idag. Började med ett par enkla i Gagnefs kommun. DJURMO SÖDRA och DJURÅS TB HOTELL. Hotellet var fuktskadat, lite "mugget" som det heter. Fick en NM. Vidare mlot Leksand och Leksandsbröd. Äter väldigt sällan hårt bröd, så bara gömman som fick besök här. Full logg, så en NM även här. Vidare norrut till Turistväg. Lätt med bra placering, precis som min egen Välkommen till Duse. Turistvägen skulle man ju åkt. Inser nu att det var för mycket med HELA Dalarna under denna tur. Nästa gömma heter Tina Thörner. Just precis den ni tänker på från Säffle. Och varför heter den det nu då? Tja...
Nu var det dags för fika, och även idag stod OKQ8 för detta. Denna gången i Rättvik.
Sen blev det ett längre stopp inne i stan, med Långbryggan som mål. Här har jag varit för en 15 år sen eller så.
Onekligen en ovanlig layout på en bastu. Nästa kommun på resvägen var Mora, med den sedvanliga parkeringen - Välkommen till Mora!. Denna såg jag redan när jag svängde in, försökte sätta den något lite längre upp. En avstickare upp mot Orsa gav först Utsikt över Orsasjön. Fanns visserligen finare utsikter, men OK då.
Himla smart placering på denna "burk". Den "passade" bra om man säger så. Orsa TB & DVD Exchange var en imponerande välbyggd historia. Dock ingen resenär som ville vidare. Hade heller inga DVD-filmer med att byta med. Den mest avlägsna kommunen i Dalarna är utan tvekan Älvdalen, men jag har nu varit även där. Rastplats Spjutmo var den första. Vaktad av några ilskna brännässlor, men med förutseende - dvs långbyxor - var det inga problem. Häradets avrättningsplats för häxor besöktes sedan. Namnet antyder antalet avrättade här. Seven Witches". Verkligen en mörk period i sveriges historia.
Om man absolut ville och inte visste bättre (såsom jag då), kunde man gå genom skogen och över dike mm... Men man kan ju inte besöka resans vändpunkt utan att få i sig lite lunch. Så på Östängs Gatukök åt jag den godaste fiskgratäng jag någonsin ätit, vilket jag också framförde till en överraskad och mycket glad ägare (eller vad han nu var). På väg tillbaka mot Mora besöktes sen Alderängarna -Rastplats. Den missade jag på vägen upp p.g.a. undermålig skyltning. Men lätt hittad då en viss träddetalj inte riktigt överensstämde med arten i övrigt. Sedan var det bara ett stopp kvar före hotellet. Det viktigaste stoppet på hela dan. Vägval hade nämligen den ena av mina mentorer mbis lagt ut, och den var jag ju bara tvungen att ta, då det blev den första av hennes jag hittat. Lite lurig var den allt.
Efter återkomst till hotellet, blev det en promenad i Borlänge. Bland annat besöktes Stenparken - EarthCache. Intressant historia bakom olika bergarter. Försöker ta åtminstone en EarthCache varje semesterresa. En selfie på platsen efterlystes, och den blev ju, som vanligt, som den blev.
På vägen tillbaka till hotellet besöktes Borlänge den 8/4-00 kl 02.27. Då skedde en allvarlig tågolycka med gasolvagnar men med lycklig utgång här. Bilden är från cachebeskrivningen.
Så var den dagen till ända. Sex nya loggade kommuner. 15 cacher varav en Earth. Det är jag nöjd med. I morgon blir det värre med stekhet värme. Men en kortare tur då i sydöstra länet. Blev kvällens special på restaurangen idag. En grillad oxfilé med potatisgratäng och en Staropramen. Lyxade till med en kopp kaffe och ett litet glas Drambuie. Nu ska morgondagens tripp planeras, med ett försök att få fler ledtrådar i Mystery at the Museum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0