Min bohusländska resa #4

Jahaja, så var det dags att säga farväl till Bohuslän för denna gång. Gjorde färdigt så mycket som möjligt i går kväll, så jag skulle komma iväg hyfsat tidigt, vilket i detta sammanhang blev kl 8. Hemvägen gjordes lite längre med en tur till de sydligaste kommunerna. Jag började med ett stopp vid Tuve kyrka.
En lätthittad cache vid foten av en dubbelbjörk. Sen blev det till att besöka Mölndals kommun. Försökte först vid Fässbergs kyrka. Men det gick inte bra alls det. Ingen gömma hittades, dagens första DNF. Styrde så kosan mot reservcachen Lindome kyrka. Råkade bli kaffesugen på vägen dit, så en vaniljbulle med kaffe intogs på OK Q8 i Kållered. Cachen skulle sitta på en rutchkana, den längsta jag nånsin sett. Men inte f-n hittade jag nåt där inte. Två DNF i rad lovade inte gott. Så bara att dra igång mobilappen för att hitta nåt annat. Och Stora skylten blev så Mölndals loggade cache. Även den verkade bli DNF, men till slut så dök den upp i en vrå. Vidare mot Härryda kommun och Råda kyrka.
En träkyrka med ett alldeles speciellt inre.
Så var det bara en kommun kvar, och det var Partille. Försökte först vid Allums köpcenter, men där var det så bökigt så jag for därifrån. En nybyggd kyrka i Furulund söder därom försöktes sen, men det sket sig det med. Så det blev reservcachen även här. En rastplats vid E20syd (Partille). Lätt hittad i en lyktstolpe. Sen drog hemlängtan igång, så raka vägen till Rasta i Lilla Edet där lunchen intogs. Sen hela vägen hem till Säffle, med bara en bensträckare vid Linderud.

Så därmed var Bohusläns kommuner loggade.
Sedan tidigare hade jag Strömstad, Tanum, Munkedal och Uddevalla.
Måndag fick jag Sotenäs, Lysekil och Stenungssund.
Tisdag Kungälv och Öckerö.
Onsdag Tjörn och Orust.
Torsdag Göteborg, Mölndal, Härryda och Partille.

Var ska man åka nästa år tro?

Min bohusländska resa #3

Är så åter på hotellet efter tredje dagen på Västkusten, och nu bara en natt kvar här. Dagens övningar försiggick sig på Tjörn och Orust. Efter att för första gången åkt över den "nya" Tjörnbron startade jag letandet.
Det blev en kyrkdag idag. Dagens första stopp blev vid Valla Kyrka.
En helt normal kyrka. Tyvärr hade inte vägkyrkan öppnat än, så någon våffla blev det inte. Åkte sen runt på Tjörn lite grann. Skärhamn, Rönnäng mm. På Styckens bageri och café i Skärhamn intogs förmiddagskaffet. For sen över till Orust och Stala kyrka.
Som så många andra låst och stängd. Även idag blev jag hungrig, så i Ellös på Nabbens krog, intogs en kycklingfilé med klyftpotatis. Med tanke på att krogen liknade en kvarterspizzeria, var priserna hutlösa. Men gott var det. Sen bar det av till dagens höjdpunkt i kyrksammanhang. Hälleviksstrands kyrka.

Mycket ovanlig både utan och innan. Sen bar det av till dagens enda nitlott, Röra kyrka.
Här hade trädgårdsmästaren varit så duktig med trimmern att gömman åkt all världens väg. Jag tog en fotologg på hans resultat och hoppas att cacheägaren godkänner det.
Nu började det dra i kaffetarmen, så i den lokala spel- och godiskiosken i Henån inköptes kulglass och kaffe. Sen styrdes kosan åter mot Stenungsön, men på vägen dit låg Myckleby Kyrka.
Lite svårt att pilla fram burken från sprickan i trädstammen, men som tur är var skogen full av pinnar. Åter på det lilla hotellet intogs samma kvällsmat som igår. Räkwrap och en Carlsberg.

Min bohusländska resa #2

Så var dag två avklarad. "Studsade" upp ur sängen kl 7, duschade och kravlade mig iväg till frukosten. Skramlade ägg och bacon är det bästa med hotellvistelser. Och sämre utsikt från matsalen kan man ju ha.
Dagens huvudmål var Öckerö, men på vägen dit låg ju Kungälv. Svängde av vid Kode och gick in i skogen till Påsksmällare #4. Ledtråd var vid gran, ungefär lika upplysande som under limpa i ICA:s bröddisk. Men hittades till slut. Så gick då resan mot Öckerö, en av sveriges två kommuner utan fast förbindelse med fastlandet. Men behövde bara vänta två minuter på att färjan skulle gå. Huvudmålet var en Earthcache vid Ersdalens naturreservat. Det var kullerstensfälten här som var målet.
Mycket vacker natur, men lite svårt ta sig fram på sina ställen pga nypontörnen samt andra illvilliga växter. Kortbyxor var inte det mest optimala la jag märke till. Så bar det av mot dagens lunchmål. Tullhuset, längst ut i Hönös hamn. Rekommenderas å det varmaste till den som är hungrig och i närheten. Många små matställen och butiker efter kajen här.
Besökte fiskemuseet, vilket var mycket sevärt. Bl.a. fanns en hel vägg om Säffle-motorn. Köpte här en liten present till min postintagerska hemma i Säffle. Satt sen i skuggan och tittade på folklivet en stund. Hade trots allt lite tid över för dagens viktigaste möte. Tog en tur från Hönö till Öckerö. Parkerade vid hamnen och traskade upp till Öckerö Örtagård.
Många bänkar att sitta på och känna doften av blommorna (vilket var cachens ledtråd). Hittades dock ganska snabbt. Gick sen en tur i hamnen och fick se två små segelbåtar.
Ett besök uppe vid kyrkan, nästan på toppen av Öckerö var ju ett måste.
Fin utsikt över öarna och havet här uppifrån. Nu fick jag kontakt med min "date" och då hon inte slutat jobbet än, tog jag en tur runt både Hälsö och Fotö. Vi bestämde att ses på halva vägen. Jag på väg iland och hon på väg hem till Hälsö. Så på köpcentret i Torslanda tog jag och bästase Linda K glass och kaffe. Pratade om allt och inget i över en timme. Det är sånt man har vänner till. Dagen avslutades med en räkwrap och en Carlsberg i hotellets receptionsbar.

Min bohusländska resa #1

Så var det då dags för en semestertripp igen. I år är målet att logga resterande kommuner i Bohuslän. Den första dagen fick tre kommuner ett kryss i tabellen. Jag körde i stort sett direkt ner till kusten, förutom sedvanlig fika på Skåpakiosken.

Första stoppet blev vid Tåsteröds stora vatten. Ja, sjön heter faktiskt så.
Här hade man gömt Eldsbacke van, en fiffig gömma i en urskuren bult i vägräcket. Tur man varit med förr. Denna låg i Munkedals kommun, som jag redan hade loggat, men den låg bra till för ett stopp. Nästa stopp blev i andra änden av sjön vid Evja folketshus. Och då pratar vi om Sotenäs kommun. Lite längre fram fick jag första skymten av det stora västerhavet vid Brygge.
Här var det fullt av italienare (ja det räckte med två, för parkeringsfickan var inte så stor), så den gömman fick ligga orörd. Enligt tidsplanen skulle jag redan ha passerat Lysekil och varit på väg mot Uddevalla och lunch. Så bra det gick... Stannade till i Brastad på pizzerian och åt en mycket god variant av kebabpizza. Måste ju ta en i Lysekil också, så geo-appen fick startas och några hundra meter bort fanns Flytande sten. Lätt hittad i perfekt behållare. En sånt där urinprovrör som är i lagom storlek, men framför allt vattentätt. Sen var det dags för en liten båttur med sveriges  största vägfärja.
På väg mot Uddevalla och E6 stoppade jag vid Bokenäs gamla kyrka.
Säkerligen mycket sevärd, men förstås stängd på måndagar. Sen bar det iväg direkt till hotellet på Stenungsön. Efter en dusch och en timme raklång på sängen, besökte jag det lokala "apoteket", då en pytteflaska vin i minibaren kostade 160 kr. För det fick jag vin för tre dar. Restaurangen var fullbokad, så mat fick det bli inne staden. En grill med det fantasieggande namnet Korven serverade mig en väl tilltagen kebabtallrik. Fick för mig att starta appen igen, och se på fan, det fanns en gömma runt knuten vid macken. Projekt Unknown - Part 2 fanns listigt gömd i en eldosa bakom det lilla huset med luft och vatten. Så det vart afton och det vart kväll den första dagen, och jag såg på det jag gjort och det var gott.