Dalecarlia #1

Ja så var det då dags för årets semesterresa för att dels se sig om, dels logga geocacher i diverse kommuner. Målet i år är samtliga 15 i Dalarna. Startade vid åttatiden från Säffle och åkte förbi Karlstad innan första stoppet vid Fartkamera. CO önskade en selfie här, så för att inte göra denne besviken togs följande tjusiga bild.
Lite närmare Molkom ligger Lindfors. Här finns en allé som väl är i skiftande skick. Så Allén i Lindfors fick ett besök.
Så var det då dags att lämna gamla kära Värmland och åka in i Örebro län. Här blev man ganska snart Välkommen till Hällefors, vilket gav mig en nya kommun i listan. Såna här anordningar skulle det finnas fler av. Jättebra att sätta cachgömmor i. Detta fynd firades med fika på OKQ8 på andra sidan landsvägen.
Stärkt till kropp och själ styrdes kosan till Korsgatan (eller Utsikt över Hjulsjön). Lite svårt med parkering här, men det blev inte den fulaste jag gjort. Besökte här den vackra kyrkan där ljuskronorna fixade till mittbenan.
Nästa stopp blev Vy mot LJUSNAREN. En bison hängande bakom en infoskylt. "Låtsades" läsa medan en barnfamilj stred om vilken väg dom skulle ta. Ett par "gubbar" i en bil undrade säkert vad jag sysslade med. Så nu var även Ljusnarsberg loggad. Ytterligare en innan länsgränsen var Porkanäsvägen. Missade infarten så fick åka och vända. CO hade fått för sig att denna låg i Grängesberg, men ack så fel hen hade. Första gömman efter länsgränsen hette lämpligt nog Välkommen till Dalarna. Så där fick Ludvika ett besök. Ytterligare ett hette Tunnan, en gömma i sann Robinson-anda. Fick favoritpoäng. Sen fick det bli en avstickare till Smedjebackens kommun, där jag började med Norsbro TB-hotell. Hotellgästen skulle dock inte dit jag skulle, så han fick bo kvar. En bit närmare tätorten fanns WBJ - Wessman-Barkens järnväg. Lätt hittad under ett brrevlådesamlingstak. När man så kom fram så var man ju förstås Welcome to Smedjebacken #1. Jättebra ställe för en burk som enligt ledtråden var placerad högt - men det beror ju på vem som ska ta ner den... Här stod förstås en smed och smidde.
På väg mot Borlänge fanns två PT, men nöjde mig med LUDBOR #11 och Borlud 7. Avslutade sedan dagen med att leta upp gömman med det udda ortnamnet Spraxkya.
Så dagen bjöd på 14 funna cacher, plus ett par som hoppades över. Två nya kommuner i Örebro län samt tre i Dalarna. Sen kan jag väl då yppa att hotellets restaurang nu har en ryggbiff och en Mariestad mindre på lager.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0