Wexionensem #6

Så börjar den lilla semestern lida mot sitt slut och kosan ställdes hemåt. Färdvägen var stakad så att två kommuner i Jönköpings län samt tre i Älvsborgs skulle besökas. Första stoppet kl 09.23 blev vid Woxtorps kyrka. Ledtråden var stolpe, men inte riktigt den sorts stolpe man är van vid. En fin allé ledde upp till Voxtorps gård.
Av nån anledning blev även nästa stopp vid en kyrka, nämligen 101010 Kävsjö k:a. Och därmed fick Gnosjö kommun en bock i listan. Detta var en liten fin rödmålad träkyrka.
Geocahcegömman här var en finurlig liten rackare på en informationstavla. Färden gick vidare till Gislaveds kommun och N. Hestra Hembygdsgård.
Såg ut att vara en välskött hembygdsgård. Och mitt emot låg kyrkan. Klockstapeln var nästan större än själva kyrkan. Här blev det handtvagning vid vattenposten, då någon bevingad varelse hade behagat träcka på handtaget till grinden, och det alldeles nyss också.
Nu var det dags att byta län till det gamla Älvsborgs. Och då Ulricehamn var en vit fläck på min karta, fick Gällstads kyrka ett besök.
En lite oväntat slut på tornet. Varken kors eller tupp. Den eftersökta burken fanns under en lada i närheten. Här skulle det även ligga en Travel Bug, men den hade rest vidare utan att det noterats. Eftersom jag visste att jag gärna ville hem, så blev det bara ett besök i varje kommun. I Herrljunga finns en ort som heter Ljung. Här stoppades inte vid en "vanlig" kyrka utan vid en annan predikolokal. Kommer nu inte ihåg vilken sort det var, men tror det var Missionskyrkan. En gräsklippande vaktmästare var tydligen van, han tittade knappt åt mitt håll, då jag traskade runt deras informationstavla. Sista "tvingande" stoppet blev Kullings-Skövde Kyrka i Vårgårda kommun. En liten fin kyrka med tornur, som i vanlig ordning inte fungerade.
Magen hade börjat knorra, så ett besök på Rasta i Vårgårda fick det bli. Inte en av Rasta-restaurangerna jag skulle rekommendera. Maten var god, men det kändes oinspirerande att äta där på nåt vis. Sen blev det ytterligare ett stopp i Vårgårda, nämligen vid Chokladvägen. Jag körde in på en liten vägslinga för att orientera mig, och upptäckte att jag stod två meter från gömman. Den här delen av väg 42 har byggts av arbetare från konfektyrfabriken Suchard i Alingsås. Det var när fabriken hade lagts ner som arbetarna hjälpte till att bygga vägen och sedan dess kallas den för Chokladvägen i folkmun. En riktigt gullig liten burk  som låg "bland sten" innehöll en snart fullskriven logglista.
Sen var det då dags för resans sista cachestopp vid Lagmansereds kyrkoruin. Av någon anledning hette cachen Bringing It All Back Home.
Här har det varit stavkyrkor av och till sen 1000-talet. Digerdöd och bränder har kommit och gått men stenruinen av den sista kyrkan har bestått. Den sista kyrkan på platsen brann ner 1929 under pågående högmässa. Efter detta stopp blev det raka vägen hem, förutom ett fikastopp på RiksRasta i Brålanda. Blev en trevlig liten semester. Lite statistik följer:
 
Körde totalt 1325,2 km
Bilen drog i snitt 0,52 liter bensin/mil
Jag loggade geocacher i 18 kommuner
Totalt 38 cacher loggade, varav två earthcahcer och en virtual
Lönekontot minskade med 7137 kr under resans gång (plus bensin)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0