Wexionensem #5

Så grydde då sista dagen med Kronobergs läns kommuner som mål. Idag de som ligger västerut. Började med ett besök på Kyrkö mosse scrapyard. En av alla dessa sevärda bilkyrkogårdar.
En allé av bildäck fram till platsen. Men här kände jag igen mig. Har varit här förut, men då utan smartfåne, så vetskapen om en cache här var "obefintlig". Hittade även mitt nya omslagsfoto till Facebook här.
På väg västerut gick vägen sedan via Stensjöäng. En enkel gömma i vägskylten med samma namn. På väg upp mot väg 120 dök det upp en skylt.
Var vissst nån mordhistoria kopplad till denna gamla bostad, som nu är restaurerad.
Fanns vissst en geocache här också, men den hittades inte trots mycket letande. Sen blev vägen till Älmhult ett antal mil längre då 120:an var avstängd 10 km väster om Häradsbäck. Så via Liatorp kom jag till slut fram till Det stora varuhuset i Älmhult. Gissa vilket!!! Här blev det även lunch på Sibylla. Sedan mot Markaryds kommun, där Fångstgropen fångade mitt intresse.
En av alla dessa varggropar runt om i vårt land. Sen fick två kommuner var sitt besök. Det första var Ljungbystopp och det andra Alvesta park and grab. Hade sen tänkt att besöka Huseby bruk, men var ganska sleten, så jag for direkt mot Växjö istället. Precis som gårdagen, avslutades med en earthcache i form av ett flyttblock. Idag var det Flyttblocket vid gravfältet. I vanlig ordning önskades ett foto.
En av frågorna var namnet på ett flyttblock på 217 ton som hittades i Elbe i Hamburg för en 30 år sen eller så. Det har visat sig att det transporterats av isen från Småland under den istiden som var före den senaste. Det kallas för Der Alte Schwede. Tänkte då att det var bäst att påpeka att det var jag till vänster i bild...
Så åter till hotellet och började plocka ihop så smått inför onsdagens hemfärd.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0