Min bohusländska resa #2

Så var dag två avklarad. "Studsade" upp ur sängen kl 7, duschade och kravlade mig iväg till frukosten. Skramlade ägg och bacon är det bästa med hotellvistelser. Och sämre utsikt från matsalen kan man ju ha.
Dagens huvudmål var Öckerö, men på vägen dit låg ju Kungälv. Svängde av vid Kode och gick in i skogen till Påsksmällare #4. Ledtråd var vid gran, ungefär lika upplysande som under limpa i ICA:s bröddisk. Men hittades till slut. Så gick då resan mot Öckerö, en av sveriges två kommuner utan fast förbindelse med fastlandet. Men behövde bara vänta två minuter på att färjan skulle gå. Huvudmålet var en Earthcache vid Ersdalens naturreservat. Det var kullerstensfälten här som var målet.
Mycket vacker natur, men lite svårt ta sig fram på sina ställen pga nypontörnen samt andra illvilliga växter. Kortbyxor var inte det mest optimala la jag märke till. Så bar det av mot dagens lunchmål. Tullhuset, längst ut i Hönös hamn. Rekommenderas å det varmaste till den som är hungrig och i närheten. Många små matställen och butiker efter kajen här.
Besökte fiskemuseet, vilket var mycket sevärt. Bl.a. fanns en hel vägg om Säffle-motorn. Köpte här en liten present till min postintagerska hemma i Säffle. Satt sen i skuggan och tittade på folklivet en stund. Hade trots allt lite tid över för dagens viktigaste möte. Tog en tur från Hönö till Öckerö. Parkerade vid hamnen och traskade upp till Öckerö Örtagård.
Många bänkar att sitta på och känna doften av blommorna (vilket var cachens ledtråd). Hittades dock ganska snabbt. Gick sen en tur i hamnen och fick se två små segelbåtar.
Ett besök uppe vid kyrkan, nästan på toppen av Öckerö var ju ett måste.
Fin utsikt över öarna och havet här uppifrån. Nu fick jag kontakt med min "date" och då hon inte slutat jobbet än, tog jag en tur runt både Hälsö och Fotö. Vi bestämde att ses på halva vägen. Jag på väg iland och hon på väg hem till Hälsö. Så på köpcentret i Torslanda tog jag och bästase Linda K glass och kaffe. Pratade om allt och inget i över en timme. Det är sånt man har vänner till. Dagen avslutades med en räkwrap och en Carlsberg i hotellets receptionsbar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0