Min bohusländska resa #1

Så var det då dags för en semestertripp igen. I år är målet att logga resterande kommuner i Bohuslän. Den första dagen fick tre kommuner ett kryss i tabellen. Jag körde i stort sett direkt ner till kusten, förutom sedvanlig fika på Skåpakiosken.

Första stoppet blev vid Tåsteröds stora vatten. Ja, sjön heter faktiskt så.
Här hade man gömt Eldsbacke van, en fiffig gömma i en urskuren bult i vägräcket. Tur man varit med förr. Denna låg i Munkedals kommun, som jag redan hade loggat, men den låg bra till för ett stopp. Nästa stopp blev i andra änden av sjön vid Evja folketshus. Och då pratar vi om Sotenäs kommun. Lite längre fram fick jag första skymten av det stora västerhavet vid Brygge.
Här var det fullt av italienare (ja det räckte med två, för parkeringsfickan var inte så stor), så den gömman fick ligga orörd. Enligt tidsplanen skulle jag redan ha passerat Lysekil och varit på väg mot Uddevalla och lunch. Så bra det gick... Stannade till i Brastad på pizzerian och åt en mycket god variant av kebabpizza. Måste ju ta en i Lysekil också, så geo-appen fick startas och några hundra meter bort fanns Flytande sten. Lätt hittad i perfekt behållare. En sånt där urinprovrör som är i lagom storlek, men framför allt vattentätt. Sen var det dags för en liten båttur med sveriges  största vägfärja.
På väg mot Uddevalla och E6 stoppade jag vid Bokenäs gamla kyrka.
Säkerligen mycket sevärd, men förstås stängd på måndagar. Sen bar det iväg direkt till hotellet på Stenungsön. Efter en dusch och en timme raklång på sängen, besökte jag det lokala "apoteket", då en pytteflaska vin i minibaren kostade 160 kr. För det fick jag vin för tre dar. Restaurangen var fullbokad, så mat fick det bli inne staden. En grill med det fantasieggande namnet Korven serverade mig en väl tilltagen kebabtallrik. Fick för mig att starta appen igen, och se på fan, det fanns en gömma runt knuten vid macken. Projekt Unknown - Part 2 fanns listigt gömd i en eldosa bakom det lilla huset med luft och vatten. Så det vart afton och det vart kväll den första dagen, och jag såg på det jag gjort och det var gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0