Närmare än Karl XII

Min gamla klasskompis Stefan kör för närvarande buss i Halden. Så en semesterdag ägnades åt ett besök där. Jag får väl snart klippkort, men fika på Skåpakiosken startade dagen. Efter att ha svängt av Strömstadsvägen och upp mot Kornsjö, hakade jag på ett PowerTrail. Den första var PT #28 Go Go Go. Hittade alla ner till nummer 19, utom nr 21 där det stod en bil, så ingen parkering fanns. Vid nr 25 fick jag hjälp i letandet av Krikasol, som åkte från andra hållet och letade. Denna serien får illustreras av en fiffig hållare för en burk, nämligen nr 22.
Sen talade bilgps:en om att det var dags att åka, då vi sagt att vi skulle mötas kl 13. Vi träffades vid köpcentret och traskade sen iväg för att äta, vilket blev vid ett gatukök i centrum där en lövbiff fick bli dagens lunch.
Stefan var nyfiken på hur det här med geocaching fungerade, så jag letade upp Turistkontoret i Halden, som låg alldeles runt hörnet. Burken hittades lätt i ett stolprör. Sen åkte vi upp till Fredriksten.
Tyvärr skulle det spelas in Allsång på gränsen, så fästningen var avstängd. Men jag tror vi kom närmare än vad Karl XII gjorde. Alldeles bredvid låg dock Christian V's Microfortress. Så där kunde vi komma in och titta, och så fanns det visst en liten burk i ett hål i porten där också. En höjd i närheten gav lite utsikt över staden.
Sedan följde jag med till hans husvagn vid bussgaraget och så fick vi oss lite hallontårta och kaffe. Hemlängtan började bli stark, så jag körde hem till Säffle utan några stopp. Förutom vid tullen där jag blev stoppad och tillfrågad vad jag hade gjort i Norge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0