Halland #1

Så har då snart första dagen på min Halländska resa gått till ända. Ska vänta lite till innan kvällsmat i restaurangen på Quality Hotel i Halmstad. Målet med resan är förstås att se landskapet lite bättre än vanligt. När rutten väl är lagd, kollar jag då om det finns några trevliga geocacher utefter vägen. Resans andra mål är att logga alla kommuner i Halland.
 
Började med en lättare fika på Rasta i Brålanda. Var tvungen att vakna till lite, drack inget kaffe innan jag for vid åttatiden. Sen blev det kaffe och köttbullesmörgås i Lilla Edet, där också dagens första cache, Älvstigen #12, loggades som den första i Lilla Edets kommun.
Därefter tänkte jag även ta en i Ale kommun, men den vid Nödinge kyrka där var mitt inne i en kraftig nyregnindränkt Rhododendronbuske, så jag hoppade över den.
 
Bestämde mig sen för att åka hela vägen till det planerade lunchstället, Björkängs vägkrog, strax söder om Varberg. En god schnitzel med stekt potatis förgyllde min dag där. Sen bar det av till de två kommuner jag inte planerat att besöka under veckan. Började med Falkenberg, där Svartrå kyrka besågs och cacheloggades. En verklig sevärd kyrka, där man även ställt upp gamla fina gravstenar längs muren.
Här märktes nackdelen med att semestra ensam. Man måste lita på GPS:en, då det är svårt att läsa kartan när man kör. Enligt den så låg Svartrå kyrka mitt inne i skogen vid en vändplan. Tur det var en vändplan...
 
Så bar det iväg till dagens sista stopp, Glassbo Våffelstuga utanför Hyltebruk. Smaskigt värre. Här bredvid ligger Hylte kraftverk, där man även lagt en cachegömma som hittades lätt. Här har man avlett Nissans vatten till Jakobs sjö, som därmed ger en fallhöjd på 63 m.
Sen bar det iväg raka vägen till hotellet. Det hade varit en lång dag, så några fler äventyr blir det inte förrän i morgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0