Fryksände nr 2

Allting har en ände, utom Fryken som har två.
 
Dagens utflykt gick till Kilstrakten, där jag började med att besöka den gamla kyrkplatsen, där nu Apertins kapell ligger.
Ett "gulligt" litet kapell, med några intressanta gravhällar omkring. Här finns naturligtvis en geocache, men som alltid i dessa sammanhang aldrig i eller innanför kyrkogårdsmuren. Så här fick man traska runt på utsidan av den stundtals mäktiga uppbyggnaden.
Lätt hittad under en rot och bakom en sten. Sen ställdes kosan mot den nuvarande Stora Kils kyrka som ligger otroligt vackert ovanför Fryken. Här skulle man vandra runt och samla in årtal och antal för att kunna lösa koordinaterna som gömde sig i ett par små ekvationer:
N 59° F(E-A).(H-D)(B+G)(E-F) E 013° (F-G)E.CF(I+F)
N 59° LJ.B(K-I)(M+F) E 013° JH.E(L+F)(E-L)
Något fick jag fel, för gps:en nollade inte vid gömman, som för övrigt syntes på långt håll.
 
Åkte sen en liten bit norrut till den första bron över Norsälven. Här fanns Norsälven #1, den första i en serie av 9 cacher längs Norsälvens väg mot Vänern. For sen mot Arvika och tänkte logga vid Klacksjöns badplats, men där fanns det en hel del folk i vägen, så jag for hemåt istället. I närheten av Torpstöd ligger Vargidet, men en bra bit från vägen i inte alltför enkel skog, så det fick anstå till senare. Besökte istället Skruvstadsparken, som jag inte hade en aning om att den fanns. Verkade vara ett trevligt ställe här mitt ute i skogen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0