Älgar och kanaler

Dagens semestertripp gick till trakterna kring Trollhättan. Jag hade länge tänkt besöka Älgens Berg på Hunneberg samt Kanalmuséet i Trollhättan. Två muséer som verkligen var värda besöken. På vägen ner fick det bli en räkmacka på Riksrasta i Brålanda. Letade förstås upp några cacher på vägen ner. Alla blev inte funna och några hoppade jag över. Men dagens skörd blev som följer:
 
I sällskap med dagens första härliga regnskur stannade jag kl 11.25 till vid Home-Vargön. Nollade först på fel sida vägen och på den skylten fanns ju inget. På väg uppför By klev, stannade jag till vid Info Hunneberg. Letade ett tag innan jag anade en viss störning i infoskyltens symmetri. Himla klurig och snygg gömma som fick en favoritpoäng. Sedan besågs så muséet vid Berga, där även en lunchbuffe passade fint in. Ingen mobiltäckning här uppe.
På vägen ner stoppade jag vid bron över bäcken i By klev. Vattenfallet här skapades när man sprängde för att sänka sjön Eldmörjan. Alldeles vid bron fanns DRIVE BY klev. Lätt hittad när ledtråden uppenbarade sig.
Sedan for jag vidare mot Västra Tunhems kyrka. Besökte Artillerigeneralen Lennart Torstensson, men han var inte hemma. Dagens enda loggade DNF.
Strax intill ligger släkten Bagges begravningsplats, och där fanns naturligtvis även en geocache vid namn Forstena. Låg helt öppet, men stoppades in i sitt lilla gömställe igen. Dagens sista fynd blev i Trollhättan vid Arthur Lundqvistskolan. Var ju bara tvungen att hitta denna, då jag gick här 1976-77. Blev även första loggningen i Trollhättans kommun. Sedan bar det av ner till Slussplan och Kanalmuséet. Intressant samt med dagens jackpot. En målning på Billeruds bogserbåt Gösta, vilken morfar jobbade på.
Kaffe och glass avslutade dagens äventyr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0