Geocaching

Vad är det, undrar många.

Geocaching är en verklighets- och utomhus-baserad skattjakt som använder sig av GPS-enheter. Deltagare navigerar till en specifik GPS-koordinat och försöker därefter hitta den geocache (behållare) som finns gömd vid den platsen.

I maj år 2000 stängde USA:s regering av störsignalerna på sina positioneringssatelliter. Nu fick även privata GPS-mottagare en noggrannhet på +- 2 meter. Ganska snart kom någon på att man kunde gömma en "cache" och låta andra leta upp den med hjälp av koordinaterna.

I skrivande stund finns 1.817.076 registrerade gömmor över hela jordklotet.
Dessa jagas av över 5 miljoner geocachare.

Jag skaffade mig en GPS för ca två år sedan och registrerade mig på www.geocaching.com. Sen hände just ingenting förrän goda vännerna Marianne Strömberg och Jan Knudsen tog med mig till min första cache här i Säffle. Det var 10 juli 2011 och cachen hette "Welcome to Säffle".

Under det följande året har jag hittat 123 cacher. Dom i Säffle och dess närhet åker jag till enbart för detta, men de längre bort kan få besök när jag är i trakten.

Jag har själv lagt ut 12 cacher hittills och några fler ska det bli i "mitt" område.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0