Hemma igen!

En veckas semester i Skåne är avklarad.
Lenah och jag bodde i en av längorna i en Skånegård utanför Vellinge.
Mycket trevliga hyresvärdar med lägenhet.


Eftersom abstinensen blev för svår, besökte vi Svedala bibliotek.
Där hade dom diverse databaser för släktforskare samt Genline.
Alldeles gratis, i Säffle kostar Genline 10 kr/timme...

Lunds landsarkiv var en katastrof.
Där fanns inte så mycket för en "normal" släktforskare.
Alla mikrokort fanns på "Arkivcentrum Syd" ett par kilometer bort.
Och arkivmaterialet för Malmö ligger på Malmö stadsarkiv.

Annars åkte vi runt i södra Skåne.
Besökte några kulturella centrum, såsom ostbutiken i Ystad och Buhres fisk och ost i Kivik.

Släktforskardagarna i Malmö var hyfsat trevliga.
Dock med viss inriktning på Skåne.
Märkligt, eller???


På lördagskvällen åt vi italienska pizzor i Höllviken.
En "viss" skillnad mot de vanliga svenska pladuskorna.

På hemvägen hamnade vi i en lång bilkö vid Kungsbacka.
Astrid sa att det berodde på en trafikolycka.
Och det stämde.
En bil hade kört av vägen och demolerat vägräcket ordentligt.
Enligt Astrid var kön 3 km lång.

Om någon undrar så är Astrid rösten i min GPS-navigator.

Nu ska jag slänga mig i min egna lååånga säng.
Sista veckan har jag legat i en med gavel både i huvud- och fotändan.
Den var inte gjord för "vuxet folk"...

Kommentarer
Postat av: Lisbeth

Välkommen hem!

2008-09-01 @ 22:37:21
URL: http://kiraangel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0