Wexionensem #4

Så var det då dags för första "lediga" dagen i Växjö. En dimmig morgon och kosan styrdes mot söder och öster. Dagens första stopp blev vid Inglinge Hög, som tonade fram bland dimmorna. Gömman i en jordkällare som byggts i en gammal gravhög.
Onekligen en, för den tiden, högteknologisk stenornamentering i relief.
Sen besöktes dagens första kyrka. Av nån anledning är jag svag för kyrkor med tornur. Och just ett sånt har Uråsa kyrka.
Jag tror dock inte att sockennamnet beror på just det... Men här fick jag ta hjälp av hjälpmedel från cachingväskan för att nå burken. Nästa stopp blev vid en liten ko. Nämligen MC-Kossan.
Lite svårmjölkad var den trots allt. Men Tingsryds kommun fick ett kryss i listan. Snabbstopp vid informationstavlan Välkommen till Tingsryd norr, och sen ett stopp vid Kungastenarna.
Här har ett antal sentida kungar skrivit sina namnteckningar under sina Eriksgator. Tror jag gick runt stensamlingen tre varv innan jag såg burken. Men tror jag tittat rakt på den alla varv. Bästa vägen till nästa Kronobergska kommun gick via Emmaboda i Kalmar län. Här fick då Tvillinggrindarna ett besök. Bästa parkeringsplatsen var ockuperad av en tysk husbil, så jag for och vände och gjorde en fulparkering på vägrenen. När jag sen passerade husbilen, vinkade paret glatt och vandrade sedan mot gömman. Ett besök på gulliga och trevliga retrokonditoriet Fenix i Emmaboda räddade förmiddagen. Sedan åter mot Kronobergs län och Lessebo kommun. Dagens andra informationsskyltscache. I denna kommun finns även kyrkogården i Ekeberga med sin Gravkammare.
Här låg ju då definitivt inte torparen Per Larssons dräng, utan liiite finare folk.
Så saknades då en kommun i östra Kronobergs län, nämligen Uppvidinge. Ett besök vid Sveriges enda minnesmärke över tyska soldater från andra världskriget fanns här vid rastplatsen vid Sandsjön.
Burken var inte helt lätthittad, då här inte bara fanns EN en. Nästa stopp blev Dädesjö gamla kyrka. Dessa gamla "öde"-kyrkor är det något visst med tycker jag.
Kosan styrdes sen mot det som gett länet sitt namn, nämligen Kronobergs slott. Vid Slottsruinen/Ryttmästaregården fanns en mycket lätthittad burk. Tyvärr var restaurangen stängd för säsongen. Men tog ändå sedan min första virtuella cache, Den gamla borgens hemlighet. Här skulle man då ta ett kort som bevisade att man varit på platsen, och jag tror väl jag lyckades med det.
Var ju rejält hungrig, så nedlät mig till en lunch på McDonalds. Men gick med vinst, då jag beställde och betalade för en enkel nån slags bbq-onion-sak, men fick en dubbel. Jag påpekade inte detta... Besökte sedan Växjö julcachekalender 2017 #23. Tyckte det var kul med en ekorre placerad på den fågelholk som var cachegömman. Men den skuttade snabbt iväg när jag närmade mig. Avlsutade så dagen med den obligatoriska earthcachen som detta år blev Flyttblocket vid Helgasjön. Frågorna besvarades och mailades till CO, som snabbt godkände min loggning. Även här önskades ett foto, vilket jag förstås bidrog med.
Så här står jag framför "det lilla gruskornet" som CO kallade det i sitt svarsmail. 14 loggade denna dag, inte så illa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0