Sista semesterveckan - Hognerud

Så var det då dags för sista semesterdagen. Jag hade en tid på bilverkstaden i Åmål kl 8. De tog bort den minimala kupévärmaren och sätte in ett vanligt uttag i stället. Åkte sen in i centrala Åmål och gick upp på Kungsberget.
Fin utsikt härifrån. I den tidiga morgontimman var jag alldeles ensam här uppe. Otroligt fin miljö. Den lilla gömman hittades lätt under en papperskorg.
Så var det dags för hemfärd, dock med en rejäl omväg. Hade med svampkorgen och stannade till på några ställen, men det blev inte mycket. Nån liter kantareller bara. Första cachestoppet här blev vid en torpruin - Hollsten 94. En snygg parkering mitt i vägkorset. En bit mot Svanskog låg sen en gammal skans sen andra världskriget, Skans 472 Hollsten.
Här blev det till att klättra lite grann, då det var rejält brant upp till det igenmurade värnet. Ledtråden under stor sten var väl kanske inte så lysande.
Men burken hittades efter titt under ett flertal stenar. Ytterligare en bit norrut ligger Hognerud, dit alla vägar bär. Ortnamnet står på vägskyltar lite här och där verkar det som. Här trampade jag i dagens myrstack, en ovana jag haft under sommarens cachingturer. Sedan återvände jag till Svanskog och Lillälven i Svanskog.
Här hade jag varit förut, men då med bara smartfånen med. Den är ju inte lika exakt som en riktig gps, så denna gång hittades gömman. Inte så lätt att skriva i loggen, då vattnet rann ur burken. En not till ägaren är skickad om detta. Dagens övningar avslutades vid rastplatsen Trossviken i Svanskog.
Här hade jag också varit förut, men denna gång hittades gömman. Här bytte jag till mig ett kundvagnsmynt till min samling.

Sista semesterveckan - Kil

I min serie med att äta lunch på golfrestauranger, åkte jag till Kil på onsdagen. Och där var det ju bara bäst. Till och med så bra att det var fullt inomhus, så många fick sitta i snålblåsten ute och äta. Men det gick bra det med. Åkte sen hem via Karlstad och började dagens övningar med KSD TB Hotel, en bit in mot flygplatsen. Hittades lätt, men här var nog själva burken förvsunnen, för loggboken låg i en miniburk i en plastpåse. Annars var det det minsta TB-hotell jag sett. Sen en liten bit tillbaka och in förbi grustagen till Princess Juliana, vilket syftade på flygplatsen på St Martin, där landningsbanan börjar en meter bakom badstranden. Så var fallet även här, men inget mer än små fåglar flög här just nu.
Tog sen vägen över Sörmon och försökte hitta en av cacherna efter vandringsleden mellan Skutberget och Kil, nämligen multin SK 13. Hittade stället där den borde vara, men inget mer. Enligt loggarna var jag inte ensam om det. Avslutade dagen vid Sörmons Hundklubb, gömd under en stubbe och ganska lätt hittad.

Jag tar med torsdagens gömma också, då det bara var en. Efter fika vid Vikingacentret i Nysäter hittades, trots vimsiga koordinater, Marknadsbodarna.

Sista semesterveckan - Sunne

Semestrar har en tendens att gå väldigt fort. Så här under sista veckan företogs några mindre dagsturer. Den första gick till Sunne. Tänkte få mig årets nävgröt och fläsk på Tossebergsklätten, men fläsket var slut!!! Hur i h-e kan det vara slut en halvtimme efter öppnandet för dagen. Mycket dåligt. Så jag for ner till Sunne och fick mig en pizza istället. Besökte sen biblioteket och Sunne kulturvecka. Släktforskarföreningen var där, så jag pratade med dom ett tag. Började sen dagens letande vid Sockenmagasinet i Sunne. Bra gömställe och lätt hittat. Påbörjade sen hemresan, som inte gick närmaste vägen. For först till Mormors glasscafé i Lysvik.
Sen bar det av till kyrkan som ligger Mitt i byn.
Fin utsikt över Fryken härifrån.
Här skulle man använda några årtal som stod på kyrkan, för att räkna ut koordinaterna för själva burken som sedan hittades på ett transformatorhus vid en rastplats. Styrde så mot Klarälvsdalen, där första stoppet blev vid riksbekanta Mallbacken och Jäntans hemmaplan. En del sjöar finns efter vägen, bl.a. Stor Jangen, lite bökigt att hitta i ett stenskravel ner mot sjön. Nästa cache, Sunne kommun - LV, var en sån där tråkig vägskyltscache på skylten mellan Hagfors och Sunne kommuner. Men det gjorde inget, för det var min hittade cache nr 500. Vidare mot Råda och Sörby badplats. Här var det tomt idag.
Svängde så av söderut mot Säffle. Dagens sista stopp blev vid Nedre Ulleruds kyrka, där DEJE Kyrkan hängde i ett träd nere vid Klarälven. Fint här nere. Uppströms syntes resterna av bruket i Deje.
Åt andra hållet ser man två älvgrenar. Den rakt fram är huvudfåran. Den till vänster går in i Lusten.
En trevlig tisdag blev det. Så får vi se vad morgondagen har att erbjuda,

Närmare än Karl XII

Min gamla klasskompis Stefan kör för närvarande buss i Halden. Så en semesterdag ägnades åt ett besök där. Jag får väl snart klippkort, men fika på Skåpakiosken startade dagen. Efter att ha svängt av Strömstadsvägen och upp mot Kornsjö, hakade jag på ett PowerTrail. Den första var PT #28 Go Go Go. Hittade alla ner till nummer 19, utom nr 21 där det stod en bil, så ingen parkering fanns. Vid nr 25 fick jag hjälp i letandet av Krikasol, som åkte från andra hållet och letade. Denna serien får illustreras av en fiffig hållare för en burk, nämligen nr 22.
Sen talade bilgps:en om att det var dags att åka, då vi sagt att vi skulle mötas kl 13. Vi träffades vid köpcentret och traskade sen iväg för att äta, vilket blev vid ett gatukök i centrum där en lövbiff fick bli dagens lunch.
Stefan var nyfiken på hur det här med geocaching fungerade, så jag letade upp Turistkontoret i Halden, som låg alldeles runt hörnet. Burken hittades lätt i ett stolprör. Sen åkte vi upp till Fredriksten.
Tyvärr skulle det spelas in Allsång på gränsen, så fästningen var avstängd. Men jag tror vi kom närmare än vad Karl XII gjorde. Alldeles bredvid låg dock Christian V's Microfortress. Så där kunde vi komma in och titta, och så fanns det visst en liten burk i ett hål i porten där också. En höjd i närheten gav lite utsikt över staden.
Sedan följde jag med till hans husvagn vid bussgaraget och så fick vi oss lite hallontårta och kaffe. Hemlängtan började bli stark, så jag körde hem till Säffle utan några stopp. Förutom vid tullen där jag blev stoppad och tillfrågad vad jag hade gjort i Norge.

Nordmarken igen

Det blev ytterligare en tripp till Årjängstrakten under semestern. Runt Årjäng finns ett antal gömmor, varav en del besöktes denna dag. Började med Välkommen till Årjäng - Öst i en informationstavla för Årjäng. När jag ändå var här intogs lunch på Travmuseets restaurang.
I buskaget till vänster satt Årjängstravet i en mycket stickig en. Åkte sen ner Bengtsforsvägen en bit och hittade Välkommen till Årjäng - Syd. Vacker utsikt över nejden här.
Så in mot tätorten, där Var så god och sitt 2 hade gömt sig under en lyktstolpsbänk. Kanske inte så fin utsikt, men ändå.
Silbodals kyrka besöktes sedan och hittades lätt efter en rundvandring på kyrkogården.
Nu var det dags för dagens första skogspromenad. Efter Bengtsforsvägen in på en vändplan och upp i moraset, satt Årjängs TB-Hotel. En låsbar brevlåda, vars nyckel man fann med hjälp av cachens ledtråd. En liten bit mot Töcksfors satt Välkommen till Årjäng - Väst och vid infarten från Arvika satt Välkommen till Årjäng - Nord, vilket då medförde att alla fyra Välkommen-till-gömmor hittades idag. Ett av dagens mål var våffelcaféet i Skillingmark, så kosan styrdes åt det hållet. En bit norrut ligger en mycket rofull plats, Långtjärn. Med vindskydd, grillplats samt bad- och fiskemöjligheter.
Nästan framme i Skillingsfors fanns Kronan, vilket blev dagens första DNF. GPS:en snurrade hej vilt här, ingen bra nollpunkt att söka på kunde hittats. Synd, men vacker bro.
Strax norr därom hade man gömt Björkelången, en lätt en i en vägskylt. Efter att så ha smaskat i oss en dubbelvåffla med grädde och sylt, besöktes Skillingmarks kyrka som hittades snabbt av mugglarkompisen.
Så styrdes kosan mot Köla, där vägen mot Valfjällets topp blev starten. Här fanns Valfjellet #1Valfjellet #2 och Valfjellet #3. Väl uppe på toppen möttes vi av en hänförande utsikt.
Här fanns natruligtvis också en liten burk med namnet Valfjället.
Eftersom föret var lite dåligt i dag, så tog vi bilen ner till Lilla värmestugan. Här kom en campande hundutställare fram och undrade vad vi höll på med när vi kröp under stugan och letade. Klockan började bli mycket, så att fortsätta mot Charlottenberg och Morokulien var inte aktuellt. Dagens letande avslutades med Gamla bron i Köla. Även denna hittades av mugglarkompisen.
Vi försökte oss även på Skidstadion, men där gick vi bet. I och med denna dag så har jag då loggat 484 cacher, samt slagit nytt dagsrekord med 17 st funna.