Vänern runt

Så var det då dags för semesterns muséibesök. Vänermuséet i Lidköping var resans mål. Startade strax efter nio på onsdagsmorgonen i hällande regn. Vid kaffepausen i Brålanda hade jag åkt ifrån regnet, så att dagens första geocache vid Samåkning Skroten kunde loggas utan att bli blöt. Jag tog sen den spännande vägen mellan Halle- och Hunneberg för att kunna hitta Flo Kyrka. Sedan kom jag in i nya cachingkommunen Grästorp. Här fanns ett antal tilläggsbanor till Såtenäs flygplats. Två besöktes. SK60 #3 hittades utan problem, medan SK60 #4 gäckade mig, dagens första DNF.

Nu var man då framme vid huvudmålet för dagen. Jag har varit på Vänermuséet tidigare, men det var säkert en 15 år sen om inte mer. Mycket intressant om vårt lilla innanhav. Här fanns även en lämplig restaurang för lunchintag. Blev dagens leverstuvning med ris, stort salladsbord, dryck, kaffe med kladdig kaka. Allt för bara 69 kr. Strax om hörnet fanns även Nej jag vill inte gå till parken ikväll!. En sån där liten nano-behållare. Typ 1 cm i diameter och 1½ lång. Dom är lite pillriga dom där.

Så påbörjades så resan hemåt, men tog ju vägen norrut. Källby hallar var väl värd ett besök.
Här står två runstenar resta. Den norra stenen är hednisk. Den kan föreställa asaguden Tor som knyter sitt berömda styrkebälte "meginjordr". Det saknas dock Tors mest kända attribut, hammaren Mjölner, men den kan ha funnits på en nu mer avbruten del av stenen. Den södra stenen är kristen och har ett kors. Genom att ställa stenarna mot varandra blev de en symbol för kampen mellan hedendom och kristendom på 1000-talet.

Naturligtvis stannade det till två ytterligare bilar. Men som den naturligaste sak i världen, försökte jag helt oberörd vara mer intresserad av baksidan på informationstavlan. Nästa stopp blev Skälvums kyrka. Vacker både invändigt och utvändigt.

Stenbacken skogen #1 blev dagens andra DNF (Did Not Find), men myggen blev glada åt lite mat. Vid Hassle kyrka var det en klar fördel att vara 197 cm lång. Börstorp Slott hängde i en liten tall och jag gick rakt på den. Ett imponerande bygge var Filmhuset, där man kunde byta dvd-filmer istället för vanliga cachingpryttlar.

Sen var det dags att passera gränsen till hemlandet och stanna till vid busskuren utanför Bäckhammar. Det första man blir blind på är ögonen sägs det, och det stämmer nog för Sulfit luktar skit - Sulfat luktar mat (fast tvärt om) kunde jag då inte hitta. Men med Välkommen till Kristinehamn Syd hade jag loggat alla kommuner med "strandtomt" i Vänern.

Transporterade mig sen förbi Kristinehamn och stannade till vid E18 - Väse hembygdsgård. Här hade jag aldrig varit, trots besök av både kyrka och kyrkstallar alldeles intill. Ett stopp vid E18 - Runstenen vid Ve gav en del huvudbry, men den kluriga gömman hittades till slut. Sen dagens andra nitlott vid en busskur E18 - 501 Brosätter. E18 - 501 Östra Fågelviks kyrka hittades dock lätt på en vägskylt. Busskuren E18 - 501 Spånga var lite svår att få ögonen på samt att få ut, men med cachingväskans pincett lyckades det.

Sen var det i stort sett bara hemresan kvar. Men jag stannade till vid fornborgsområdet intill Norsälven. Happy birthday to you, hade jag försökt mig på tidigare, men gått bet. Nu gav jag mig den på att den skulle hittas. Det tog sin tid, men till slut hittade jag första steget i cachen. Slutgömman hittades på ett oväntat sätt. Mycket påkostad och kul gömma. Den fick dagens enda favoritpoäng.

Sen var det ganska skönt att komma hem. En kall dusch och ett glas rosévin tyckte jag att jag var värd. Nu har jag bara Storfors kommun kvar att logga i Värmlands län. Ska väl försöka mig på den också innan semestern tar slut.

Expedition Eda

Man "måste" ju ta små turer när man har semester. Målet för dagen var att tända Eda kommun på min geocachingkarta. Så jag började med att skaffa kraft i Värmskog.
Detta var en XL och jag var nästan mätt innan jag hittade tekakan i mitten.
Fortsatte så norrut till Eda skans, där jag varit förut, men då innan min cache-karriär. Traskade runt här en stund innan kosan styrdes mot Köla. Två snabba cacher fanns här, Vilarhälla och Börsta.
Sen styrdes kosan hemöver. Vid ett välbehövligt stopp vid Älgå hembygdsgård intogs våffla med kaffe. Tur jag inte beställde två, för här får man nämligen alltid en dubbel. Fin utsikt över Glafsfjorden.
Här fanns två gömmor. En nedanför kyrkan, en mycket vacker plats som fick en favoritpoäng, och sen en vid spiksmedjan som inte var alltför lätt att hitta.
Nu bara två kommuner kvar innan Värmland är fullt, Storfors och Kristinehamn, men dom ska jag väl kunna ta under semestern hade jag tänkt.

Gammelvala

Så har man då medverkat vid släktforskningen på Gammelvala. På vägen dit naturligtvis tvungen att leta upp gömman "Brunskogs K:A". En jättegullig liten behållare för själva behållaren.

På hemvägen fick man ju inte vara sämre, utan en liten avstickare på gamla landsvägen mellan Arvika och Karlstad vid Ärtetan gav ytterligare en loggad geocache.

Årlig service mm

Så var det då dags för den årliga bilservicen på Toveks bil i Åmål. Inga större krämpor, men en slang till vevhusventilationen och en handbromsvajer kanske behövde bytas.
Sen kikade jag in till Susanne på Vassvikens Gammalt och Nytt. Lämnade en himla många saker till försäljning. Många blev visst sålda samma dag.
Anträdde sedan dagens lilla cachingrunda.
Började med kaffe och Budapestbakelse på Bloms i Mellerud.
Sedan var det dags för dagens nr 1, Det lilla huset.
Finns säkert en bra förklaring varför man bygger ett dylikt.
Rastplatsen vid Bergs kullar hade jag för mig själv när jag sen nagelfor elskåpet på toan där.
Sundals-Ryrs gamla kyrka är en vacker plats, men kanske inte helt OK placering av gömman. Man var tvungen klättra över den gamla kyrkogårdsmuren för att komma dit. En standard fågelholksgömma.
Nästa gömma vid Kroppefjälls källa gick jag dock bet på. Men inte den första som for därifrån "tomhänt".
Högsäters Pizzeria blev nästa anhalt på resan. Här kunde man inte betala med kort, men mycket smaklig pizza (Erikssons Special).
Facklans TB-hotell i Bäckefors var lätt att hitta, då den var inlindad i en knallröd plastkasse.
Även Välkommen till Billingsfors var lättfunnen vid rastplatsen.
På väg norrut stannade jag till vid Skans #468 och järnvägsspärren vid Kråkvikens station. Intressant byggnadsverk. Fick ett favoritpoäng.
Här skuttade det ut en kille från buskarna, som hade hittat gömman strax före mig. Vi bytte några ord på utrikiska.
Kyrkeruds folkhögskola hade även den en fågelholksgömma som syntes på långt håll.
Kanadagåstjärn på Glaskogen (som egentligen heter Lilla Ristjärn) besöktes härnäst. Hade försökt förut, men då alltid folk på platsen. En klassblöt loggremsa, helt oskrivbar. Så då kan man logga med foto istället.
Släppte en "Needs Maintenance" till CO.
Så avslutades dagen i Glava med att först besöka solcellskraftverket, som jag inte hade en aning om att det fanns förut. Sedan Glava gamla kyrkplats Gladisvall. Fint och intressant ställe som fick favoritpoäng.
Efter transportsträcka ner till Säffle, slängde man sig så i fotöljen med dagens VF och ett glas rött. 10 cacher funna idag, tangerade dagsrekordet från 24/8-2011. Släckte även nollan för 15 juli.

Nordvärmländsk roadtrip

Så var det dags att medverka vid årets Klarhälja på Kärnåsen i Norra Råda. Som vanligt bodde jag två nätter i närheten.

Måndagen startade med en geocache vid Stamfrändemonumentet.
Det gjorde att jag blev hungrig, så ett besök på Tossebergsklätten fick det bli.
Lika god som den ser ut.

Fortsatte sedan norrut ända till hembygdsgården Rikkenberg i Södra Finnskoga. Jag saknade foto på den, men nu finns foto på alla hembygdsgårdar i Värmland. Tyvärr var det stängt på måndagar. Vände så söderut till Röjdåfors, där det fanns en geocache. Var även in i Norge för att försöka hitta en, men där gick jag bet, liksom några före mig. Stannade så till vid Karmenkynna där de hade den godaste mottin jag ätit på länge.
Det var någonting helt annat än tapetklistret dom har på Gammelvala. Men det kanske är skillnad på motti och nävgröt, vad vet jag? Sedan styrdes kosan mot Uddeholms hotell, där ett rum för två nätter väntade. Dagens geocacherunda gav 7 funna.

Tisdagen gick så i släktforskningens tecken på Klarhälja.

Onsdagen började tidigt, tänkte komma hem i hyfsad tid. Besökte Tallhults motorstadion. Är ju inte det minsta motorinstresserad, så här hade jag aldrig stannat om inte en geocache legat här. Åkte vidare mot Rämmen och ner till Gåsborn där jag ville ha ett nytt kort på hembygdsmuséet. Lite förmiddagsfika blev det på Utpostens café strax norr om Filipstad. De är ju kända för sina matvåfflor.
En baconvåffla med ägg och lingonsylt kommer jag aldrig att äta mer.

Lite lunch blev det sen i Karlstad. Grillen utanför Biltema i Bergvik har stans godaste strips. Stannade till slut till vid fornborgarna vid Norsälven för att försöka hitta en cache där. Men där gick jag bet denna gång, läge att återkomma. Men hittade sju stycken även denna dag. Sen ganska skönt att komma hem.

Finns det någon där?

Är det någon som över huvud taget läser min blogg?
Skriv då en kommentar.
Känns inte så noga att använda bloggen annars.