Wexionensem #1

Så var det då dags för min första längre resa sen jag blev sjuk för drygt ett år sen. Det var Släktforskardagarna i Växjö som lockade. Av nån anledning blev det även ett antal geocaher som loggades efter vägen. Vädret var ju inte direkt det bästa, men ett par kort blev tagna. Visade sig även att det var bra med bilåkning med ett antal stopp med jämna mellanrum när man har en blodpropp i ena benet.
 
Startade min resa från Säffle kl 09.00. Tog ett par enkla i Dalsland först. Började med Tössse kyrka, som kikade fram mellan träden.
Sen en snabbstopp vid Tösssestugan, där jag loggat för sex år sen, men nu fanns den nya Tösse Park & Grab här. Lite märkligt tycker jag att Tösse-stugan ligger i Tydje... Tänkte sen ta Bergs Kullar Rastplats, men en bärgning av en dikeskörd lastbil orsakade en rejäl omdirigering över Ör, så dit kom jag aldrig. Huvudsaken var ju att man inte missade Rasta i Brålanda. Så efter en vederkvickande räksmörgås med kaffe sattes fart mot målet. Första stoppet blev på Sveriges största plana yta (på land), dvs Varaslätten.
Här kunde man Parkera på varaslätta, vilket jag också gjorde. En liten avstickare ut i spenaten för att vattna guldfisken fick det också bli här. Nästa stopp blev vid en rejäl representant för släktet Larix decidua. Här hängde nämligen TB-hotel Falköping. Dock ingen resenär hemma som ville vidare.
Sen var det dags att logga några icke förut besökta kommuner. Började med Mullsjö. Hade siktat in mig på Gamla Tidahölmsvägen 1#. Men den levde upp till sin kod GC52DNF. Så det fick bli Gamla Tidahölmsvägen 2# istället. GePeÄssen snurrade bra här, men när man väl kom på rätt sida vägen så fanns det bara EN gran där.
Dags för lunch, så Motell VIP Mullsjö med dagens fläskfilé fick ett besök. Trots att den stackars tösen var ensam om att ta emot betsällningar, lassa upp dagens samt ta betalt, gick det riktigt smidigt. Och gott var det. Inget överrraskande, men absolut helt OK för ett sånt ställe. Tänkte då sen få en i Habo kommun, men det sket sig. På grund av byggandet av ny väg, med en massa omdirigeringar, missade jag avfarten till Maje Sten. Och regnvädret inbjöd inte direkt till någon spontancaching.
Sen blev det då Jönköpings tur, och Sjövik hittades lätt med hjälp av självklart cachenamn och ledtråd. Vidare till Vaggeryds kommun och Svenarums Kyrka. Borde vara lag på att alla kyrkor ska ha en cache. Här var dock CO ingen lagbrytare i detta fall. Dagens sista stopp var i Sävsjö kommun. Här representerat av VPT #80 - PlommonSTOP. Ledtråden sa ju allt, så lätt hittat i regnet.
Sen blev det då "raka" vägen till hotellet i Växjö, eller som den första noteringen på 1100-talet Wexionensem. Som vanligt på ett Nordic Choise hotell, Royal Corner på Liedbergsgatan. Storgatan var avstängd pga nåt arbete, men gps:en räknade snabbt ut en kortare omväg än vad skyltarna visade.
Fick enligt önskemål ett rum högt upp. Utsikten kanske inte var så upphetsande, men ändå. Inmundigade en rejält god Tortelloni i restaurangen. Jag har alltid sagt Tortellini, och det hade hon bakom disken också. Undrar vilket som är rätt???

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0