...allt ifrån Skaraborg #4

Sista dagen på min resa bland de Skaraborgska geocacherna. Idag skulle den sista ologgade kommunen (Essunga) få en signerad loggbok. Första delmålet var naturligtvis Falbygdens ostbutik. På vägen dit blev det ett par stopp. Först åkte jag till Skultorp, men nån vägförvaltning såg jag inte röken av. Däremot stod Norra Kyrketorps kyrka där i all sin glans.
En lite märklig byggnad med små utbyggen här och där. Vidare på vägen neråt stannade jag till vid en lite äldre konstruktion, nämligen Valltorps hällkista.
Gömman syntes på långt håll, så jag skrev i loggen att den kanske kunde tejpas med nåt för mindre "lysbarhet". I dungen längst bak till vänster låg gånggriften, men högt gräs och shorts med sandaler inbjöd inte till promenad dit. Sen blev det besök på Falbygdens ost, där fika inmundigades. Köpte en massa ost till mig själv och till min postintagerska och blomvattnerska Maria Svärd. Sen körde jag mot Essunga kommun, som jag inte ens visste fanns. På vägen dit dök det upp en kyrka med stor parkeringsplats längs vägen. Tvärnit och koll i appen. Och visst fanns det en liten burk även vid Naums kyrka.
Sista kommunen att loggas i "nuvarande" Skaraborgs län blev så Essunga med sin Essunga #2 - Essunga Kyrka. Burken låg på sin trygga plats.
Jag hade nu länge åkt på vägar som inte direkt bar hemåt. Men hemlängtan efter hela tre nätter "utomläns" var stark. Turligt nog var det ingen omväg att även besöka Stora mellby kyrka i Alingsås kommun.
Läget invid skogen inbjöd även till att gå ut i naturen och "vattna guldfisken". Sen bar det av mot Trollhättan och E45. Ett stopp vid Åsaka BG blev en nitlott, så då tog hemlängtan överhanden. Enbart ett stopp vid Riksrasta i Brålanda för att inta dagens schnitzel hindrade resan hemåt. Så var årets semesterresa till ända. 79 mil på 4 dagar. 0,52 liter bensin/mil. 34 funna geocacher i bl.a. 8 nya kommuner. 2 intressanta kulturminnen (Forsvik och Varnhem). Så nu är tvätten hängd, cacherna loggade, denna dagbok skriven och kvällsmaten framställd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0