Annandagsrally

Så var det då dags för årets annandagsutflykt. Hyfsat väder, men när påsk är så tidigt är ju inte värmen på topp. Började med helglunch på Tössestugan. Den godaste schnitzel jag ätit, tror jag det var. Började sen dagens övningar vid badplatsen vid Furusjön. Badsäsongen hade inte startat för säsongen än.
Men i backarna hade våren infunnit sig.
Svängde sen in till Susanne i Vassviken med lite grejor som hon kanske kan sälja åt mig. Nästa stopp blev i Köpmannebro där Dalslands kanal börjar. Inloppet hittades lätt i en stenig backe.
Här finns första hindret för sjöfarten inåt land.
Efter gamla landsvägen söderut finns en minnessten över vägens byggherre, den "för allmän nytta och outtröttlige patrioten baron Henry de Reverony St. Cyr". På baksidan av stenen låg C-byrån och väntade på att bli hittad. Nästa stopp blev infarten till Mellerud och infotavlan där. Här var man Välkommen Till Mellerud. Så vändes kosan hemåt med ett stopp vid Holms kyrka.
En standardgömma i en vägskylt. Linderuds rastplats blev nästa stopp, där Lasse 60 år låg under en sten. Sedan var det dags för en Kolerakyrkogård vid Långvik.
Att det fanns en sjö som hette Tydjesön, hade jag ingen aning om.
Synd jag inte hade stora kameran med, men trandansen kan ändå skymtas.
Vid Tydje Stom ligger ett gravfält uppe på Tydjeberget. Dagens lurigaste gömma, men skam den som ger sig.
En kort promenad till dagens sista stopp vid Tydje kapell.
Sedan bar det av raka vägen hemåt. Inte så illa med tio funna cacher denna dag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0