Sista semesterveckan - Sunne

Semestrar har en tendens att gå väldigt fort. Så här under sista veckan företogs några mindre dagsturer. Den första gick till Sunne. Tänkte få mig årets nävgröt och fläsk på Tossebergsklätten, men fläsket var slut!!! Hur i h-e kan det vara slut en halvtimme efter öppnandet för dagen. Mycket dåligt. Så jag for ner till Sunne och fick mig en pizza istället. Besökte sen biblioteket och Sunne kulturvecka. Släktforskarföreningen var där, så jag pratade med dom ett tag. Började sen dagens letande vid Sockenmagasinet i Sunne. Bra gömställe och lätt hittat. Påbörjade sen hemresan, som inte gick närmaste vägen. For först till Mormors glasscafé i Lysvik.
Sen bar det av till kyrkan som ligger Mitt i byn.
Fin utsikt över Fryken härifrån.
Här skulle man använda några årtal som stod på kyrkan, för att räkna ut koordinaterna för själva burken som sedan hittades på ett transformatorhus vid en rastplats. Styrde så mot Klarälvsdalen, där första stoppet blev vid riksbekanta Mallbacken och Jäntans hemmaplan. En del sjöar finns efter vägen, bl.a. Stor Jangen, lite bökigt att hitta i ett stenskravel ner mot sjön. Nästa cache, Sunne kommun - LV, var en sån där tråkig vägskyltscache på skylten mellan Hagfors och Sunne kommuner. Men det gjorde inget, för det var min hittade cache nr 500. Vidare mot Råda och Sörby badplats. Här var det tomt idag.
Svängde så av söderut mot Säffle. Dagens sista stopp blev vid Nedre Ulleruds kyrka, där DEJE Kyrkan hängde i ett träd nere vid Klarälven. Fint här nere. Uppströms syntes resterna av bruket i Deje.
Åt andra hållet ser man två älvgrenar. Den rakt fram är huvudfåran. Den till vänster går in i Lusten.
En trevlig tisdag blev det. Så får vi se vad morgondagen har att erbjuda,
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0