Nordmarks härad 2014

Så var det då dags för det årliga besöket i Nordmarks härad. Min vana trogen denna semester började jag med en räkmacka, denna gång i restaurangen vid Sandaholm. En riktig höjdare och 30 kr billigare än på Tössestugan i måndags. Jag hade planerat in en bra rutt. Började så dagens vedermöder kl 11.54 vid Silbodals gamla kyrkplats.
En sån där platt magnetisk sak på ett elskåp som syns bra, men som man inte ser. Jag hade bestämt mig för att äntligen logga i Norge, så kosan styrdes nu mot Ørje Rasteplats. Trevliga bord och stolar och ett skåp fullt med informationsmaterial. Helt folktomt, så bara att böja sig ner och plocka fram lådan. Det fanns ytterligare en lättåtkomlig cache efter E18 här, så jag rattade vidare mot Kjærlighet-steinen.
Den låg vid det som verkade vara gamla E18. Men då jag kom på nya, så missade jag naturligtvis avfarten och det var bortåt en mil innan första korsning kom där man kunde vända. Nu var klockan 12.58 så lite lunch passade bra. Idag blev det snabbmat. En McFeast vid shoppingcentret i Töcksfors. Mätt och belåten följde jag så skyltningen mot Västra Fågelviks Kyrka. Den ligger naturskönt vid sjön Foxen. Ute på udden med dess fornlämningar hängde denna burk.
Det fanns dom som trodde att man kunde sola helt ostört här ute, men så icke när det finns geocacher i närheten. Vidare västerut. På andra sidan bron finns El puente i ett gammalt kulsprutenäste. Men enda möjliga platsen att stanna var infarten till en just då bebodd sommarstuga. Så denna hoppade jag över, liksom nästa planerade stopp i Dusserud. Här finns Tidsmaskinen.
Men just idag fanns här även en hel bunt konstnärer som gjorde akvareller och teckningar. Så en nit även här. Åter tillbaka till E18 och ett nytt besök vid E 18 Skålerud. Var här även i fjol och letade, men gick bet. Men i år gick det bättre.
En mysig rastplats på sin tid. Kaffe och glass vid Götes grill i Årjäng passade nu bra. Norrut mot Koppomstrakten svängde jag av mot Långtjärn, men här var vindskyddet fullt i folk, så bara att vända. Karlanda hembygdsgård med en multicache Kloppa - Tar Pit, misslyckades i fjol, då slutgömman vaktades av en hjord ilskna brännässlor. I år utrustade med stövlar och överdragsbyxor gick det bättre. Hittade den direkt efter minnesbilden från i fjol. En sväng söderut igen resulterade i två funna. Först såg och kvarnruinerna i Korsbyn, en riktigt blöt burk, sen en enkel burk vid en loppis KORSBYN NÖTT. Dags för näringsintag, nu dubbelvåffla med hjortronsylt och vispgrädde i Hämnäs. Vid Järnskogs hembygdsgård, som var nästa stopp, höll man föredrag, så den fick anstå till senare tillfälle. Järnskogs kyrka gick bättre. Här letade vi ett bra tag innan vi fick se den lilla nano-burken bredvid en bult i vägskylten. Nu var det slut på de planerade stoppen, men då klockan inte var så mycket startade jag appen i smartfånen. Det gick ju så där. Telias mobilnät låg nere, så ingen mer gömma idag. Trots detta en lyckad dag med nio funna, varav två i Norge.

Kommentarer
Postat av: Lena

roligt att jag fick visa dig något som du inte visste om, ja jag höll inte på att hitta dit själv, den ligger lite undanskymd där men var ju tvungen att hitta dit, hitta den genom släktforskningen då en crone forskat om min släkt lidén och det ligger visst en av mina förfäder begravd där, en präst från töcksmark så därför var dte ju lite intressant

2014-07-18 @ 11:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0