Blekingesemester 30/7

Årets besök hos kusin Monica med sambo Mats i Hemsjöhult utanför Olofström i Blekinge tog sin början kl 0700, då klockradion meddelade dagens nyheter. Nu för tiden innebär ju sådana resor även en del geocachande.

Kom iväg i hyfsad tid strax efter nio. Första cachen kl 1000 blev Mellerud Syd, en enkel en vid informationstavlan. Brålanda kyrka blev nästa kl 1020, satt som vanligt i vägskylten. Efter räkmacka med kaffe på Riksrasta i Brålanda togs en lite besvärligare vid Nuntorp kl 1048, besvärlig mest pga argsinta brännässlor. Sen gick jag bet på Vänersborg norr. Där skulle man "Lyfta på hatten", men den enda hatt jag hittade satt fast bakom vägskyltsfästet runt stolpen. Får återkomma dit.

Sen började magen skrika, så kl 1345 hittades nästa gömma vid Tavernan strax öster om Borås. Men började besöket där med en benfri kotlettrad och stekt potatis. Helt OK, men himla liten portion. Mellan Borås och Vårgårde fanns sen 9 st Bensträckare vid parkeringsfickor. Dom tre första tog jag kl 1415-1425, men sen hade man behövt stövlar till de två nästa, så då tröttnade jag på denna serie.

Sen åkte jag direkt till Hemsjöhult. Mottogs med en jättegod fiskgryta och svart! ris. Både Mats och jag trodde det var pepparrot i, men det var visst Dijonsenap och (om jag minns rätt) peppar. Sen åkte jag med Mats ut runt i närheten. Började med Varggropen i Skrubbeboda. Syntes från vägen om man visste om det. Gömman hittades ganska lätt kl 1900. Fortsatte med Jättegrytan i Skrubbeboda som var lite knepigare att hitta själva gömman.
Mats Kvist mäter djupet med en kvist.
Här mäter Mats djupet på grytan.

Sen avslutade vi letandet med Komperskulla slåtteräng. Här fick Mats leta själv och hittade den efter en stunds råd och tips från mig. Så nu är han heltänd på detta. En GPS hade han på gång redan och registrera sig gör han nog ganska snart tror jag. Dagen avslutades med fika och en massa allmänt prat om både det ena och det andra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0